Over Den Haag, Rothko en 1 parel

Geen idee of je deze krokusvakantie verlof hebt. Wel, mocht dat zo zijn, zoek wat goede muziek bijeen, sla wat sandwichekes en preparé in en rijd naar Den Haag.

Den Haag? Ja, je leest dat goed.

Eerlijk gezegd, tot vorige week had ik nog nooit een voet in die stad gezet. Maar het is die man, Markus Rothkowitz, ofte beter gekend als Mark Rothko, die ons over de streep heeft getrokken. Er loopt in het Gemeentemuseum immers een tentoonstelling over het werk van hem. Nog tot en met 01 maart 2015. Dat is dus niet zo lang meer.

Soms moet je dingen met je eigen ogen zien, ervoor staan. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als je voor zijn werk hebt gestaan, zal je begrijpen dat je het met eigen ogen moet gezien hebben. Het is bijzonder om wat tijd door te brengen in een ruimte waar werk van hem hangt. De ‘religieuze gewaarwording’ die van zijn schilderijen zou uitgaan, die voelde ik wel niet. Niet omdat ik geen religie aanhang.Wel omdat, zoals mijn compagnie terecht opmerkte, er te veel volk was. Indien je alleen zou zijn met één werk van hem, dan kan ik me wel inbeelden dat het iets met je doet. Nu kreeg je de kans niet om te worden ingepalmd. Maar laat dat dan het enige nadeel geweest zijn van de hele tentoonstelling. Het kan niet de hele dag kermis zijn hé.

Trouwens, het café van het museum, een toffe plek om te zitten. Trakteer jezelf dus gerust op een bakje troost.

Als je zo een eind hebt gereden, zou het een beetje onnozel zijn om onmiddellijk huiswaarts te keren. Ga zeker nog het centrum in. Na een kort tramritje sta je, van het Gemeentemuseum, in het centrum van de stad (voor de goedkoop moet je de tram wel niet nemen, want een enkel ritje kost 3,50 EUR. Jawaddedadde).

Toegegeven, met één dag Den Haag kan ik je niet de ‘onontgonnen hoekjes van Den Haag’ verklappen, maar dit geef ik je graag mee:

  • het heeft een binnenstad met kleine straatjes en toffe cafés. Oerdegelijke gezelligheid dus.
  • er zijn winkels, winkels en nog eens winkels. En, open op zondag. Meevaller dus.
  • je kan je vergapen aan mooie huizen, mooie huizen en nog eens mooie huizen. (Heb ik al gezegd dat ze daar mooie huizen hebben?)
  • in het Mauritshuis hangt een fantastische vaste collectie, waaronder dit:

meisje met de parel

Mocht je gaan, stuur je dan een kaartje?

Plaats een reactie