Over therapeutische dagboeken, vrijheid en een betere wereld.

Boek: Vrijheid//Auteur: Jonathan Franzen//gelezen:22.02.2015 – 11.03.2015//cadeau gekregen

Korte samenvatting.

We volgen een gezin van vier. Man, vrouw, zoon en dochter. Patty, de vrouw, beraadt zich na 26 jaar via haar therapeutisch dagboek over haar huwelijk. Is de man met wie ze is gehuwd nog wel altijd degene waar ze al die jaren geleden een relatie mee is begonnen? Net wanneer zij denkt dat ze er aan uit is verliest haar man, Walter, compleet de pedalen. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft Walter zijn handen vol met hun zoon.

Waarover gaat het boek echt?

Zoals de titel reeds aangeeft, gaat het volgens mij om vrijheid. Hoe vrij ben je als mens in het maken van keuzes, in het leven van je leven. Hoe zorgen jaloezie, gebrek aan zelfvertrouwen, een laag zelfbeeld ervoor dat je niet als een vrij mens kan leven? Is vrij zijn iets wat we ooit zullen kunnen zijn? Het echte, ware vrij zijn van al wat ons wordt opgedrongen door interpersoonlijke relaties binnen een gezin, vriendschappen, familie of de samenleving waarbinnen we een plaats zoeken.

Wat vond ik ervan?

Wat heb ik genoten van dit boek! De verschillende verhaallijnen zijn bij momenten hilarisch. Bovendien schrijft Franzen in een stijl die vooruit gaat, die je als lezer meesleurt. Er zit een cadans in die me heel erg ligt. Wat dit boek voor mij bijzonder maakt, is hoe Franzen op een subtiele manier zijn maatschappijkritiek verweeft tussen de verschilllende plotten door:

  • Het therapeutische dagboek van Patty heb ik met een lichte grijns op mijn gezicht gelezen. Hoe hij daarmee het kleingeestig denken in de pan hakt, om duimen en vingers af te likken.
  • De manier waarop Franzen de zoon schetst, een jonge yup met als enig doel stinkend rijk worden, legt op een subtiele manier de pijnpunten van het kapitalisme bloot.
  • De passage, waarin Franzen afrekent met de verafgoding van het merk Apple en mainstream popmuziek is geniaal. Het begint als volgt en gaat zo een volledige pagina door:“Ik zie het als een voorrecht dat ik onderdeel heb mogen worden van de mainstream popmuziek, de kans heb gekregen om mijn eigen merk kauwgumpjes op de markt te brengen, en heb mogen meehelpen bij het overtuigen van veertienjarigen dat het uiterlijk en het bedieningsgemak van Apple-producten een bewijs is dat Apple een betere wereld wil voor ons allemaal.”
  • Zijn visie op de Bush-administratie is bij momenten scherp en vaak slaat hij, naar mijn mening, de nagel op de kop. Niet dat ik de details ken van wat er onder het bewind van Bush is gebeurd, maar wel hoe Republikeinen in grote lijnen denken. Het doet me wederom beseffen dat die Verenigde Staten echt een andere wereld vormen dan deze waar wij Europeanen in leven.

Aanrader?

Ja. Perfect om te lezen onder een dekentje tijdens koude winteravonden of onder een boom ergens in la douce France.

Zelf gelezen?

Laat gerust weten wat je ervan vond!

Plaats een reactie